04augustus2015

Gifjes zijn hip

Meer dan die dansende banaan

Ze lijken opeens overal op te duiken. Op websites, social media en zelfs in reclames, zie je GIFjes, filmpjes waar beweging in een oneindige loop herhaald wordt. En dat is niet zo gek. Uit diverse onderzoeken weten we dat beeld een heel krachtige aandachtstrekker is. Bewegend beeld heeft dat nog sterker en weet je aandacht nog meer te trekken.

Een GIF is geen video

Er bestaan veel bestandsformaten waar .gif er een van is. De GIF (Graphic Interchange Format) is een bestandsformaat met pixels. Zowel de stilstaande als de bewegende variant van dit bestandstype heeft de extensie GIF. Dat de GIF kan bewegen, betekent niet dat het een video is. Een bewegende GIF is een animatie die opgebouwd is uit losse beelden die snel achter elkaar afgespeeld worden. Doordat de losse beelden steeds van elkaar verschillen wordt er beweging gesuggereerd.
Het bestandsformaat is zo geprogrammeerd dat de beweging in een oneindige loop blijft doorlopen. Anders dan bij de video heeft een GIF geen geluid en hoeft de beweging niet gestart te worden via een startknop.

Dansende banaan

De GIF werd uitgevonden in 1987 en was in de jaren negentig erg populair. Door de toegepaste beeldcompressie werd het bestandsformaat snel geladen zodat websites met beeld -zelfs met een langzaam modem- snel werden geladen.

Wie het (inmiddels niet meer bestaande vriendenplatform) Hyves nog kent, herinnert zich ongetwijfeld de dansende banaan nog wel: een populair icoontje dat je in je krabbels (berichten) kon invoegen.

Met de komst van YouTube leek het even gedaan met de GIF. Doordat er betere alternatieven beschikbaar kwamen, kreeg de GIF een knullige uitstraling. Die knulligheid is er inmiddels af, want de GIF werd een bestandsformaat waar volop mee geëxperimenteerd werd. En zie: de GIF is populairder dan ooit!

Social media hapt toe

Ook sociale mediakanalen hebben de GIF omarmd. Sinds vorig jaar kun je via Twitter GIFjes delen en sinds mei dit jaar kan het bestandsformaat ook gedeeld worden via Facebook. Nu heb je daar nog wel een app voor nodig (Giphy for Messenger) maar Facebook werkt aan het deelbaar maken van het bestand zonder tussenkomst van een app.

Voor- en nadelen

Een GIF is (net als ander bewegend beeld) bij uitstek geschikt om aandacht te trekken, iets duidelijk te maken en een verhaal te vertellen. Door de beweging kun je dingen laten zien, zoals bijvoorbeeld de werking van een machine. Ook als je een gevoel of een sfeer wilt oproepen, is de GIF een geschikt bestandsformaat. Het grote voordeel van de GIF is dat je de beweging niet zelf in gang hoeft te zetten. Er is geen aparte player nodig. En daar hebben we direct ook het grote nadeel te pakken! Het beeld blijft bewegen zonder dat je de mogelijkheid hebt dit te stoppen. Kijk maar eens naar de GIFjes op deze pagina, je merkt dat je aandacht steeds naar de beweging gaat terwijl je leest. Een ander nadeel is dat het bestandsformaat maximaal 256 kleuren kan bevatten en dat je bij het omzetten van een bestand in een GIFformaat daardoor beeldkwaliteit kunt verliezen. Maar als een GIF slim inzet, vallen deze nadelen in het niet bij de voordelen.

Nog een keer dan

En hierbij dan nog even de aloude dansende banaan, gewoon omdat ‘ie nog steeds zo grappig is.
banaan