12juni2018

Drie tips voor een aantrekkelijke Instagramfeed

instagram

Tekst: Maayke Brouwer

Op de social media-ladder stijgt Instagram nog altijd. Het medium wordt steeds belangrijker, niet in de laatste plaats omdat veel mensen via Instagram zoeken naar andere mensen en bedrijven. Andersom zetten ook veel bedrijven deze tool in om in contact te komen met hun klanten. Instagram is de nieuwe homepage voor jouw identiteit of bedrijf. De eerste indruk is belangrijk, klikt iemand door of haakt hij af. Enkel aanwezig zijn op Instagram is niet meer genoeg, de content moet verrassend, creatief, origineel en grappig zijn. Beeldbalie geeft je drie tips!

1) Laat je vaak zien

Als ik een Instagramaccount wil volgen, check ik altijd de frequentie van de berichten. Ik vind het zonde om iemand te volgen die vrijwel nooit iets plaatst. Je kunt volgers aan je binden door regelmatig content te plaatsen. Dit hoeft niet elke dag te zijn, maar een wekelijkse update is op z’n minst vereist. Instastories werken  hiervoor ook goed. De content is vluchtig en verdwijnt na 24 uur.

 

Dagelijks nieuwe content bedenken kan soms lastig zijn. Maak het jezelf makkelijker en bedenk bijvoorbeeld welke hashtags goed passend bij jou als persoon of bij je organisatie. Die geeft houvast en inspireert wellicht bij het maken van nieuwe content of het aanleggen van een voorraad foto’s.

hastags

2) Plaats geen ratjetoe

Ik ben altijd een beetje jaloers op accounts waarbij de foto’s een prachtig geheel vormen en goed op elkaar aansluiten in kleur en beeld. Op mijn persoonijke instagrampagina krijg ik dit niet altijd niet voor elkaar. Soms wil ik te graag een foto delen, met als gevolg dat mijn Instafeed een ratjetoe van beelden wordt. Toch is dit een belangrijke factor die ervoor zorgt dat je account lekker oogt en mensen je graag willen volgen.

 

Eenheid in uitstraling

Hieronder staan voorbeelden van accounts die goed omgaan met kleurgebruik en filters waardoor er eenheid ontstaat. Zo kiest bol.com ervoor een egale achtergrond en een ronde vorm voor hun producten te gebruiken. Ook al wisselen ze van kleur, de kleurtoon en de ronde vormen zorgen ervoor dat het allemaal matcht en lekker oogt. Een ander voorbeeld is het account van LinkedIn, zij gebruiken steeds hetzelfde (zwart/wit) filter en hun eigen herkenbare logo.

3) Kies een passende stijl

Er zijn zoveel accounts en hoe zorg je nou dat je er ook daadwerkelijk uitspringt? Kies een stijl die goed bij jou of jouw bedrijf past en maak die eigen. Zoals LinkedIn zwart-wit foto’s, quotes en hun logo gebruikt. Dit hoeft natuurlijk niet geheel zelf bedacht te zijn, want vrijwel alles is al weleens gedaan. Pak elementen die je leuk vindt en voeg deze samen om tot je eigen stijl te komen.

 

Inspiratiebronnen

Er zijn een aantal accounts die ik altijd met veel plezier bekijk. Ze gebruiken allemaal een hele andere stijl, maar zijn allemaal even gaaf om een kijkje bij te nemen. Om er een paar te noemen;

@Hemanederland

@miloutjioe

@joandjudy

 

Heb jij nog leuke tips? Laat het ons weten!