02december2014

Filmmakers Broerz

beantwoorden 7 vragen

broerz

Broerz: John en Richard van Rooijen

Beeldbalie geeft regelmatig het woord aan iemand die net zo enthousiast is over beeld als wij. Dit keer beantwoorden filmmakers John en Richard van Rooijen, van Broerz onze beeldvragen!

1. Vertel eens iets over jullie zelf en het bedrijf?

Mensen doen zaken met mensen, mensen doen geen zaken met bedrijven. Dit gegeven fascineert ons mateloos. Waarom doe ik wel zaken met jou en niet met hem? Waarom gun ik haar de opdracht wel en dat bedrijf niet? We weten dat veel ondernemers worstelen met deze vragen. Ondernemers realiseren zich vaak onvoldoende dat hun passie en visie hun grote kracht is. Zakelijk ogende websites overtuigen zelden. Klanten willen jouw enthousiasme en bevlogenheid zien. Dat onderscheidt jou van je concurrent!

 

Wij zijn John en Richard van Rooijen en we zijn BroerZ. Samen met Roos en Marsel helpen wij ondernemers met het vertellen van hun unieke visie of passie. We maken bijzondere bedrijfsfilms. Je kunt ons gerust visuele verhalen vertellers noemen.
Hoe vertel je kort en effectief aan je potentiële klanten waarom je doet wat je doet? Wij zeggen: stop met lange teksten die niemand leest. Onze films laten zien waar jouw onderneming voor staat. Wij weten hoe lastig het is om in ca. 90 seconden de essentie van je visie of passie te verwoorden. Wij helpen jou graag met onze expertise, door samen na te denken over wat jou drijft als ondernemer. Dit proces is heel waardevol. Het geeft je inzicht in je eigen drijfveren en het levert een helder verhaal op. Zonder jargon. Vervolgens bepalen we hoe we dit verhaal het beste kunnen verbeelden. Wat gaan we filmen en wanneer? We laten jouw potentiële klanten zien hoe het er echt aan toe gaat in je bedrijf. De uiteindelijke film wordt op je website gezet.

website

bekijk hier de website van Broerz

broerz

2. Hebben jullie een vaste werkwijze?

Ja, heel bewust. We doen het graag anders, effectief en doeltreffend. Wij beheersen onze rol en helpen onze klant in het hele traject. Het is voor een klant die een film laat maken allemaal al spannend genoeg. Aan ons de taak om de film, samen met hem, met veel plezier en vakmanschap tot een goed einde te brengen.
Het doel van de film is het belangrijkst: waarom maken we die? Wat is het beoogde effect? Voordat we de camera’s oppakken, hebben we hier samen met onze klant over gesproken. Zo weten onze klanten al precies hoe hun film eruit gaat zien. Kortweg, eerst praten en nadenken dan plannen maken en vervolgens realiseren. We zetten niets in scène. De werkelijkheid is overtuigend genoeg. Onze aanpak helpt een ondernemer met het verwoorden en verbeelden van zijn visie. De uiteindelijke film stelt hem in staat dit met de rest van de wereld te delen.

broerz

3. Door wie of wat worden jullie geïnspireerd?

Wij worden vooral geïnspireerd door ondernemers die het anders dan anderen durven te doen. Creatieve geesten met een eigenzinnige kijk op hun werk en de wereld om hen heen.
John is gefascineerd door de New Yorkse filmmaker Casey Neistat terwijl Richard zich laat inspireren door programmamaker Maxim Hartman. Het programma ‘Nog meer voor mannen’ staat dan ook bovenaan zijn lijstje.

4. Met wie zou je van baan willen ruilen, al is het maar 1 dag?

John: Als het voor een dag is, dan ruil ik graag met Bauke Mollema. Pak ik zijn fiets en dan mag hij een dagje met een camera rondlopen.  Je snapt, ik heb iets met racefietsen.

Richard: Ik wil het liefst een dagje willen ruilen met Louis van Gaal. Niet dat ik zijn manier van managen / coachen ambieer, maar het werken met topvoetballers lijkt me geweldig. Ik probeer dit in elk geval bij de toekomstige toppertjes van de plaatselijke voetbalvereniging VVIJ toe te passen. Ik heb iets met voetbal.

5. Waar kijken jullie zelf graag naar?

John: Ik kijk graag naar goedgemaakte films, series en documentaires. Netflix staat dagelijks aan. Maar natuurlijk heb ik ook mijn ‘guilty pleasures’. Zo kijk ik graag naar programma’s op Discovery Channel waar oude auto’s omgebouwd worden tot ‘vette’ nieuwe exemplaren. Of naar Storm Chasers, vier mannen in een auto die zo dicht mogelijk bij een tornado in de buurt willen komen.
Richard: Ik kijk graag naar sportevenementen en vooral de manier waarop die in beeld worden gebracht. Denk aan de Tour de France of een marathon, waarbij het lijkt alsof je zelf onderdeel van de wedstrijd uitmaakt.

6. Wat is jullie grootste blunder en mooiste succesverhaal?

Onze grootste blunder tot nu toe heeft plaatsgevonden tijdens de opnamen van een interview. De microfoon naar de externe recorder zat in de koptelefoon-ingang en de koptelefoon zat in de microfoon-ingang waardoor de complete geluidsopname grotendeels was mislukt. Gelukkig had de camera ook een geluidsopname gemaakt waardoor we in de montage onze ‘trukendoos’ hebben opengetrokken om er uiteindelijk toch een mooi product van te maken. De klant heeft niets gemerkt, de uiteindelijke film heeft gelukkig niet onder onze ‘blunder’ geleden. Wij werden wel 10 jaar ouder toen we na een half uur interview ontdekten dat de pluggen verkeerd om zaten…

Ons ‘mooiste succesverhaal’ is de film ‘Een ongeval kan jou ook gebeuren’, onze eerste volledig in scene gezette productie. Gemaakt voor een grote opdrachtgever en met veel belanghebbende partijen, onder grote tijdsdruk. Je kunt in de making off film zien hoe complex het proces was. Het enthousiasme van de opdrachtgever – toen alles tot een goed einde was gebracht – was hartverwarmend.