27januari2015

Grafisch ontwerpers Koduijn

beantwoorden 7 vragen

Beeldbalie geeft regelmatig het woord aan iemand die net zo enthousiast is over beeld als wij. Dit keer beantwoordt Koduijn onze beeldvragen!

 

team1. Vertel eens iets over jullie zelf en het bedrijf?

Koduijn ontwerpers is in 1992 door Anne Koningsberger en Karin van Duijnhoven opgericht. Wij kennen elkaar van de studie grafisch ontwerpen aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Door de jaren heen zijn er verschillende werknemers en stagiares gekomen en gegaan; Nico Birkenholz is gebleven en werkt nu al twaalf jaar bij ons.

 

Met zijn drieën vormen we een goed team: ieder met zijn eigen ervaring, inbreng en kwaliteiten als ontwerper. Ooit begonnen we op een zolderkamertje met één klant en een kleine Mac. Vandaaruit verhuisden we naar een prachtige verdieping in een oud historisch pand aan de Biltstraat. Na vijftien jaar begon het gemis aan reuring te knagen. Met het geloof dat dynamiek inspireert werken wij nu alweer anderhalf jaar vanuit het ondernemersnest De Pionier. Want netwerken heeft de toekomst en zo hebben we 66 ‘nieuwe buren’.

Heel bijzonder ook hoe dingen samenkomen. Drie jaar geleden kregen we een opdracht van NakedArchitectures een fotoverhaal te bedenken en ontwerpen voor dit gerenoveerde pand. En nu zitten we hier zelf.

Een gang in bedrijfsverzamelgebouw 'de Pionier'.

2. Waaraan is een typische Koduijn uiting te herkennen?

Wij ontwerpen voor zeer uiteenlopende opdrachtgevers. De uitdaging voor ons is om een oplossing te vinden voor de vraag van de klant. Of het nou om een logo gaat, een filmposter, een illustratie, een infographic of bijvoorbeeld een filmpje: hoe moeilijker de vraag, hoe uitdagender en gaver het is om tot een goed ontwerp te komen.

Onze stijl is zonder poespas: duidelijke tekst en sterk beeld. We horen vaak terug dat onze stijl ‘mannelijk’ is omdat het stoer is en recht voor zijn raap.

Handwriting art: wanddecoratie voor vergaderkamers van Bol.com.

3. Wat hebben jullie aan de muur hangen?

Met behangselplak vullen wij onze wall-of-fame. Het is een collectie van posters die we door de jaren heen gemaakt hebben voor uiteenlopende festivals, theatervoorstellingen, documentaires of films. Omdat we voor bijna al deze affiches het beeld ook hebben gemaakt zijn deze totaalconcepten ons erg dierbaar.

De 'wall-of-fame'; campagneposters voor festivals, films en documentaires.

4. Door wie of wat worden jullie geïnspireerd?

Kunstenaars en andere ontwerpers inspireren ons, maar ook schrijvers, theatermakers, cineasten en muzikanten. Ze geven inzicht in hoe zij kijken naar de wereld. Er is veel bekend over hoe mensen en groepen zich gedragen en reageren en dit gebruiken we in campagnes en ontwerpen.

Ook ontwikkelingen die in de maatschappij aan de gang zijn verscherpen onze visie en dragen bij aan de totstandkoming van een concept. Een concept met goed onderbouwde keuzes is altijd de basis van onze ontwerpen.

Infographics voor Stichting Lezen & Schrijven.

5. Wat is het beste advies dat jullie ooit gekregen hebben?

We twijfelen wel eens of ons werk wel ‘belangrijk’ is en of we er ‘iets goeds mee achterlaten’. De beste reactie die we hier ooit op kregen was: ‘Jullie maken met jullie werk de wereld een beetje mooier en dat is van heel grote waarde’.

6. Waarom is beeld volgens jullie belangrijk?

De kracht van een beeld is groot, het zegt meer dan 1000 woorden. Want een goed beeld blijft op je netvlies hangen, kun je ‘lezen’ in een oogopslag en kan een complex verhaal makkelijk maken.

Illustraties en ontwerp educatief magazine Nederlandse Zuivel Organisatie.

7. Hebben jullie nog wat te delen?

Wij worden blij van ons werk, vanuit betrokkenheid en enthousiasme, met de klant en met de inhoud. Iets maken geeft veel voldoening. Blijf om je heen kijken, blijf leren en laat je elke dag verrassen. In Steve Job’s woorden: ‘Stay hungry stay foolish’.

Meer zien van Koduijn?

Klik hier voor de website.